Akadeemia tegeleb uuenduslike minitagatiibade arendusega

Eesti Lennuakadeemia arendusosakond on välja töötanud uue generatsiooni tiiva kontseptsioon keskmise lennuulatusega reisilennukitele. Koostöös Airbusiga soovitakse valmistada ka demonstraator uudse tiiva ja tagatiiva testimiseks.

Uuendusliku tiivakontseptsiooni taga on komposiitmaterjalidest ning roostevabast terasest valmistatud miniklapid. Mehhanismi ehituses on kasutatud uusimaid tehnoloogiaid ja paljud metalldetailid on valmistatud laserprintimise teel. Seadme prototüüpi katsetatakse praegu Leedus purilennukil LAK-17B. Tegu on esimese muudetava tiivapindalaga purilennuki projektiga viimase 34 aasta jooksul.

Miniklapid on lennuki tagatiibade sees olevad liigutatavad lisapinnad, mida saab kasutada tiiva tõstejõu suurendamiseks ja õhutakistuse vähendamiseks. Reisilennukitel nagu näiteks Airbus A321 peaks miniklappide kasutamine üle Atlandi ookeani lendamise puhul vähendama kütusekulu kuni 6,4%. 

Väikestel lennukiirustel (alla 83,5 km/h) vähendavad miniklapid takistust ja suurendavad tõstejõudu. Tiiva pindala suureneb 6,5% ja klapid kalduvad selle käigus allapoole 17 kraadi võrra. Seega parandab seade purilennuki lennuomadusi lennul tõusvates õhuvooludes. Purilennukil läbi viidud testlennud annavad kinnitust, et seadme kasutamine oleks võimalik ka suurtel lennukitel.    

Uue generatsiooni tiiva eelisteks on väiksem kütusekulu (kuni 14%), kiirem stardijärgne tõus reisi lennutasandini, väiksem heitmete ja müra emissioon ning väiksemad hoolduskulud. 

Miniklapi animatsioon:

Projekt on pälvinud ka rahvusvahelist tähelepanu. Saksakeelne ajakiri Aerokurier avaldas vastavasisulise artikli oktoobris.

Kuula ka vastavateemalist intervjuud Kuku raadios.  

Lisainfo:

Karl-Erik Seegel, arendusprorektor
karl-erik.seegel@eava.ee, tel 744 8127